Дошкільний заклад і родина: співпраця заради дитини
(консультація для педагогів)

З чого починати знайомство з батьками вихованців, щоб установити з ними довірчі відносини і налагодити співпрацю? Як переконати скептиків і перетворити їх з “контролерів” та “замовників освітніх послуг” на соратників? У пригоді стануть практичні й методичні поради фахівця.

Про що мріють батьки, віддаючи дитину до закладу дошкільної освіти? Безперечно, про те, що тепер значну частину турботи про виховання й навчання їхнього малюка візьмуть на себе кваліфіковані педагоги. Мами і тата бажають, щоб у дитячому садку малятам було тепло й затишно, щоб їжа була смачною та корисною, а іграшок і товаришів для ігор не бракувало. Сподіваються, що вихователі будуть добрими й уважними до дітей, навчать їх читати й лічити, малювати, співати, танцювати. Непогано було б іще й іноземної мови хоч трохи та гарних манер і навичок самообслуговування... А в самих батьків, як вони вважають чи мріють, вивільниться час на роботу, домашні справи і, можливо, навіть на відпочинок. У їхні плани, якщо говорити чесно, зовсім не входить співпраця (тобто спільна робота, спільна діяльність) з вихователями. Багато батьків (але, звісно, не всі) вважають так: “Ви, педагоги, дбаєте про дитину, ми, батьки, контролюємо вашу роботу”.

Давайте зрозуміємо і тимчасово приймемо цю позицію, але поступово спробуємо її змінити. На користь дитини та її родини, а зовсім не заради того, щоб полегшити працю педагога, як гадають батьки вихованців.

Отже, якщо ми зрозуміли позицію батьків, то не будемо відразу розпо-відати їм про те, що для нас співпраця з ними є невід’ємною складовою освіт-нього процесу. А покроково вибудуємо систему роботи, що дасть змогу плав-но залучити їх до спільної діяльності, спрямованої на розвиток їхніх дітей.

Та до того, як будуть зроблені ці кроки, пригадаймо істину: “Перш ніж щось отримати – треба щось віддати”. Перш ніж ми налагодимо співпрацю, доведеться віддати, тобто докласти зусилля, витратити свій час і навіть нервові клітини.

Щоб співпраця виникла, вихователь має стати другом для членів родин своїх вихованців і показати, що він не просто доглядач малят на час відсутності батьків, а високоосвічена людина, яка добре розуміється на питаннях виховання дітей.

КРОКИ ДО ПАРТНЕРСТВА

1-й крок. Знайомство: отримання від батьків якомога повнішої інформації про дитину та особливості її життя в сім’ї.

Методи:

• індивідуальні бесіди;

• анкетування;

• спостереження за взаєминами між дитиною і членами її родини в ранкові та вечірні години.

Розпитайте батьків про членів їхньої родини, про те, хто з них прово-дить з дитиною найбільше часу. З’ясуйте, чим до вподоби займатися малюко-ві, які його улюблені іграшки та ігри, книжки й казки; чи бере він участь у спільній з рідними діяльності: приготуванні їжі, догляді за кімнатними рос-линами і домашніми улюбленцями, роботі в саду чи на городі тощо. Поці-кавтеся, які традиції шанують у родині, як проводять дорослі й діти вихідні.

Спостереження за взаєминами дитини з батьками чи іншими членами родини в ранкові та вечірні години допоможуть вам зрозуміти стиль спілкування й правила взаємодії старших із молодшими. Отримана інформація стане в пригоді під час планування та здійснення індивідуальної роботи в ході освітнього процесу.

2-й крок. Демонстрація власної фахової компетентності шляхом надання інформації про сучасні дослідження в галузі дитячої психології, новітні погляди (як вітчизняних, так і зарубіжних учених) на виховання дітей та доцільність їх застосування.

Методи:

• доповідь з використанням відеоматеріалів на батьківських зборах; коротка розповідь під час вечірньої зустрічі;

• майстер-клас з ігротехніки; рекомендації з арт-освіти;

• інтернет-повідомлення;

• короткі відеоповідомлення про успіхи дітей;

• відеоілюстрації моментів поведінки малят у колективі.

Перші батьківські збори на початку навчального року – надзвичайно важлива подія для всіх учасників освітнього процесу. Тож поставитись до її організації треба відповідально.

Проведіть не традиційні збори, а, скажімо, педагогічне чаювання.

3-й крок. Налагодження контакту: збирання інформації про можливості, професії, хобі батьків; створення батьківської групи в соцмережі чи месенджері (наприклад, Viber); визначення активних/ зацікавлених та ініціативних батьків; створення батьківського комітету.

Методи:

• опитування;

• індивідуальні бесіди;

• переконання;

• навіювання.

Отриману інформацію про батьків ви можете використати при пла-нуванні освітнього процесу, зокрема передбачити розширення і збагачення знань дітей про професії дорослих із залученням батьків, організацію тематичних розваг, екскурсій на виробництво, спільних освітніх проектів.

БатьківськаViber-група допоможе активно обмінюватись інформацією, фотографіями та короткими відео. Коли ви ближче познайомитеся з батьками, запропонуйте їм обрати батьківський комітет – ядро батьківської спільноти вашої групи.

Методичні рекомендації
для педагогів закладу дошкільної освіти щодо планування роботи дистанційно під час карантину

для педагогів закладу дошкільної освіти щодо планування роботи дистанційно під час карантину

Методичні рекомендації для педагогів закладу дошкільної освіти щодо планування роботи дистанційно під час карантину. Рекомендації містять витяги з посадових інструкцій педагогів, в яких виділені напрямки для роботи дистанційно, орієнтовний зміст організаційно – педагогічної роботи для педагогів , орієнтовний індивідуальний план організаційно-педагогічної роботи.

Витяг з посадової інструкції вихователя - методиста:

1. Надання методичної допомоги педагогічним працівникам дошкільного закладу;

2. Методичне керівництво освітньою діяльністю педагогічним працівникам дошкільного закладу;

3. Поширення серед батьків або осіб , які їх замінюють , психолого – педагогічних знань про розвиток, виховання та навчання дітей дошкільного віку;

4. Організовує розроблення перспективних планів роботи дошкільного закладу;

5. Забезпечує умови для ефективного педагогічного процесу, фізичного та психічного розвитку дітей;

6. Надає методичну допомогу педагогічним працівникам, зокрема допомагати їм складати плани освітньої роботи з дітьми, коректує ці плани, стежить за їх виконанням;

7. Відповідає за оснащення методичного кабінету;

8. Розроблення моделей планування та проведення освітнього процесу, організація різних видів і форм діяльності дітей, методичних рекомендацій для педагогів і батьків, зразків наочно – дидактичного матеріалу та інших навчально – методичного забезпечення;

9. Консультує батьків або осіб, які їх замінюють, з питань розвитку, виховання та навчання дітей;

10. Проводить профілактичну роботу щодо запобігання травматизму серед дітей під час освітнього процесу;

11. Організовує роботу з пропаганди педагогічних знань серед батьків або осіб, які їх замінюють, із забезпечення наступності у роботі ;

12. Координує розробку необхідної навчально – методичної документації;

13. Складає проекту наказів;

14. Розробка і періодичний перегляд інструкцій з охорони праці, посадових інструкцій педагогічних працівників;

15. Веде відповідну документацію.

Витяг з посадової інструкції практичного психолога:

1. Підвищує рівень психологічних знань педагогічної громадськості;

2. Планує роботу щодо впровадження в освітній процес нових методик виховання вихованців, що сприяють становленню їх як особистості;

3. Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну і політичну культуру.

Витяг з посадової інструкції вихователя:

1. Планує,організовує освітній процес відповідно до Базових програм розвитку дошкільної освіти та програм, що реалізуються у дошкільному закладі та рекомендовані Міністерством освіти і науки;

2. Використовує у своїй роботі ефективні форми, методи, засоби навчання та виховання, впроваджуючи передовий педагогічний досвід;

3. Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну і політичну культуру ;

4. Займається самоосвітою;

5. Проводить з батьками або особами, що їх замінюють, просвітницьку роботу з профілактики;

Витяг з посадової інструкції музичного керівника:

1. Здійснює музичну освіту й естетичне виховання дітей відповідно до Базових програм розвитку дошкільної освіти та програм, що реалізуються у дошкільному закладі;

2. Проводить підбір музичного репертуару занять чи іншого навчального концертного заходу;

3. Обирає ефективні форми, методи, засоби освітньої роботи;

4. Консультує педагогічних працівників, батьків або осіб, які їх замінюють з питань музичного та естетичного виховання;

5. Займається самоосвітою;

6. Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну і політичну культуру.

Витяг з посадової інструкції інструктора з фізкультури:

1. Створює оптимальні умови для фізичного розвитку дітей;

2. Готує конкурси , змагання, свята тощо;

3. Визначає завдання і зміст кожного конкретного заняття чи іншої форми роботи з дітьми з урахуванням їхнього віку, підготовленості;

4. Використовує у своїй роботі ефективні форми, методи, засоби навчання та виховання, впроваджуючи передовий педагогічний досвід;

5. Проводить для батьків або осіб, які їх замінюють , консультації щодо фізкультурно – спортивної діяльності дітей,її профілактично – оздоровчого значення;

6. Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну і політичну культуру.

Орієнтовний зміст організаційно – методичної роботи педагогів дошкільної освіти

Упорядкування та поповнення папки з моніторингу основних компетенцій дітей за ІІ півріччя
Підготовка до методоб’єднання ( планування, матеріали)
Дистанційне підвищення кваліфікації під час вебінарів ( Назва, номер сертифікату, кількість годин)
Підготовка документації до освітньої діяльності (на квітень, травень)
Поповнити картотеку дидактичних ігор, вправ з розділу «Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі» (Назва, мета, хід)
Поповнити картотеку дидактичних ігор, вправ з розділу «Мовлення дитини» (Назва, мета, хід)
Поповнити картотеку дидактичних ігор, вправ з розділу «Дитина в соціумі» (Назва, мета, хід)
Поповнити картотеку дидактичних ігор, вправ з розділу «Дитина у природному довкіллі» (Назва, мета, хід)
Поповнити картотеку дидактичних ігор, вправ з розділу «Дитина у світі культури» (Назва, мета, хід)
Поповнити картотеку дидактичних ігор, вправ з розділу «Гра дитини» (Назва. мета,хід)
Підбір віршів до тематичних занять, розваг, світ
Добірка матеріалів до батьківських зборів
Підготовка костюмів до показу театралізованої діяльності, іншого заходу
Опрацювання фахової літератури за напрямком ( Вказати напрямок, літературу)
Дистанційне ознайомлення батьків з правилами поведінки під час карантину.
Виготовлення ігор з театралізованої діяльності (Назва, мета, хід)
Виготовлення атрибутів до сюжетно - рольових та рухливих ігор згідно плануванню.
Підготувати матеріали для консультацій з батьками з різних розділів програми.
Поповнення матеріалу з розділу «Літературна скринька»
Індивідуальні консультації для батьків групи в онлайн - режимі
Оновити куточок «Для вас , батьки!»
Виготовлення посібників для фізкультурно- оздоровчої роботи.

Орієнтовний індивідуальний план
організаційно-педагогічної роботи

________________________________
(Прізвище, ім’я , по батькові педагогічного працівника)

Дата Час Зміст Результат * Примітка

Підготувала _____________ (_______________)
Підпис ініціали

*Свідотство №, картки з завданнями, протоколи, індивідуальні завдання, посилання на інтернет ресурс, фотозвіт, тощо.

Рекомендації
щодо організації дистанційної форми роботи педагогічних працівників ЗДО

Із 12 березня до 3 квітня 2020 р. КМУ встановив на всій території України карантин (постанова від 11.03.2020 № 211). Із приводу карантину МОН сформулювало рекомендації для керівників департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій, керівників закладів освіти всіх форм власності (лист від 11.03.2020 № 1/9-154, лист від 13.03.2020 № 1/9-161). Зокрема, керівники мають розробити заходи щодо часткового переведення працівників на роботу в дистанційному режимі. Дистанційну роботу працівників необхідно запроваджувати наказом керівника закладу освіти.

Як організувати роботу працівників під час карантину? Президент України звернувся особисто до керівників підприємств щодо можливості дозволити працівникам виконувати роботу вдома, дистанційно. Особливо йдеться про тих працівників, у кого є діти й немає з ким їх залишити через карантин у школах та дитячих садках. Ця можливість передбачена для них згідно зі ст. 179 КЗпП. На період карантину за педагогічними працівниками зберігається середня заробітна плата. Про це йдеться також у роз’ясненні МОН. При умові дистанційної форми роботи працівник зобов’язаний протягом всієї тривалості робочого часу виконувати роботу, доручену адміністрацією та перебувати на зв’язку за допомогою сучасної техніки (телефон, Інтернет, інші засоби зв’язку).

Порядок дій педагогічних працівників, які можуть працювати дистанційно:

- усно узгоджує виконання завдань віддалено з безпосереднім керівником та (або) вихователем-методистом;

- готує перелік завдань ( план роботи) для віддаленої роботи з термінами їх виконання (обсяг таких завдань повинен визначатись з урахуванням тривалості робочого часу);

- письмово погоджує такі завдання з безпосереднім керівником та (або) вихователем-методистом.

При організації віддаленої роботи можна обрати і організувати педагогічну діяльність у двох режимах або обрати найбільш прийнятний:

1. Онлайн-спілкування (в режимі відео-конференції), спілкування в чаті з колегами, батьками вихованців.

2. Віддалена діяльність, засобами цифрових інструментів, створюється платформа для роботи з колегами (самоосвіта) або батьками (педагогічна просвіта) для сприйняття інформації за опосередкованої участі педагога (сайт, блог, відео-канал).

Приклади завдань для віддаленої роботи педагогічного працівника ЗДО:

1. Упорядкування документації групи з освітнього процесу

(обов’язкова документація групи).

2. Складання плану роботи на час карантину та весняних канікул.

3. Робота з батьками по … (відповідно до плану) у режимі онлайн-консультацій.

4. Підготовка табеля по харчуванню та інформації про рух вихованців за березень.

5. Створення картотеки віршів та розваг за темами.

6. Підвищення кваліфікації дистанційно: перегляд вебінарів, опрацювання фахової літератури за проблемною темою, перегляд відео-занять, відео майстер-класів колег.

7. Упорядкування папки по роботі з батьками.

8. Підготовка костюмів до свят, розваг.

9. Упорядкування папок з дидактичним та роздатковим матеріалом до занять з грамоти і математики в групі.

10. Підготовка завдань для дошкільників 4,5,6 років на час карантину.

11. Написання календарних планів освітнього процесу на квітень місяць в групі _______ віку.

12. Консультація для батьків «ТОП-9 ідей, чим зайняти дитину вдома» (в онлайн -режимі).

13. Упорядкування медіатеки.

14. Запис відео-інструкцій, майстер-класів, мотиваційних звернень.

15. Запис аудіоказок, створення мультфільмів для вихованців.

16. Розробка освітніх проєктів.

17. Складання плану розвитку ЗДО.

Відеозапис можна знімати на мобільний телефон, розміщувати відео на власному YouTube каналВихователям для самоосвіти

ПЛАТФОРМИ ДЛЯ ОНЛАЙН-КОНФЕРЕНЦІЙ

https://zoom.us

https://hangouts.google.com

https://www.skype.com/uk/

https://products.office.com/uk-ua/microsoft-teams/group-chat-software

https://www.webex.com

Деякі ресурси, які стануть у пригоді вихователям і батькам:

Математика для дошкільня https://learning.ua/matematyka/doshkilniata/

Перший український сайт для батьків та психологі https://dytpsyholog.com/2016/05/22/72-%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%87%D1%96-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83-%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F/

Практичні завданн https://childdevelop.com.ua/worksheets/tag-detsad/

Задачі https://yusmal.livejournal.com/882588.html

Логіка (інтерактивні вправи) https://logiclike.com/math-logic/logicheskie-zadachi

Розвиваючі ігри для дітей онлайн http://www.game-game.com.ua/uk/tags/965/

Інтерактивні та мультимедійні навчальні блоки LearningApps.org https://learningapps.org/

Розвивальні мультфільми для дітей:

Розвиток мовлення https://youtu.be/CZokfVt0I2k

Розвиваючі мультфільми по твари https://youtu.be/7sVAbMdmpxE

Розвиваючі логопедичні мультфільм https://youtu.be/qUt1v0jrGWQ

Чим зайняти малечу вдом https://youtu.be/HpUaC5TDR5I

Класична музика для дітей https://youtu.be/Pz3q2gr9mek

Моцарт для дітей https://youtu.be/LmVUL7GRYlM

Заспокійлива музика для сну https://youtu.be/WHLpsZGjGx0

Майстер-клас для дітей і батьків: виготовляємо іграшку-антистрес https://youtu.be/BwYUa0yzOww

YouTube Kids
Майстер-клас для дітей і батьків: кошеня https://youtu.be/Nn01KxYhSDM

Майстер-клас для дітей і батьків: чарівне дерево https://youtu.be/dB2mJpsJCzQ

Майстер-клас з малювання на вод https://youtu.be/3G4AxYT5FpQ

Англійська для дітей https://youtu.be/T4yP_HhsO3w

Слова з англійської мови на тему «Тварини https://youtu.be/layYHW6fZdw

Вчимо кольори і числа англійською | Вчимо фігури назви тварин вчимося рахуват https://youtu.be/QeVLuvTWVXw

Английский язык для малышей - Мяу-Мяу - сборник серий - 1- 5 серии - учим английски https://youtu.be/C6NrFzJwj_I

Вихователям для самоосвіти

https://www.slideshare.net/iriterechenko/ss-55361746

http://prolisok.it-we.net/osoblivosti-navchannya-starshix-doshkilnikiv-arifmetichnix-zadach

Логіка для дорослих https://studway.com.ua/zadachi-na-logiku/

https://tutkatamka.com.ua/cikavinki/5-zavdan-na-logiku-pislya-yakix-mozok-zapracyuye-na-vsyu-kotushku/

Навчальні ігри для дітей дошкільного вік https://smartum.com.ua/about_us/blog/vospitanie-detej/razvivayushie-igry-dlya-detej-doshkol-nogo-vozrasta/

Розвивайк http://www.kidmade.com.ua/ukr/catalog/educational-games/page2/

Моделювання як педагогічна технологія розвитку мовлення у дошкільникі file:///C:/Users/User/Downloads/znppn_2016_74(1)__26.pdf

Художнє слово як засіб навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку file:///C:/Users/User/Downloads/znppo_2011_8_41.pdf

Майстер-класи для дошкільної освіт https://naurok.com.ua/biblioteka/kindergarten/typ-13

Сайт для вихователів дитячих садкі http://vihovateli.com.ua/master-klasy.html

Вивчення досвіду колег, розміщеного на сайті ЗОІППО КДО у рамках участі у фестивалі «Методист року https://metodistdnz.jimdofree.com/%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8-%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%8E/

Технопарк педагогічних ідей https://tpark.jimdofree.com/%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%BA-2019/

Методист РМК ТВО Буцик А.В.

Кiлькiсть переглядiв: 91

Коментарi